Jak wzmocnić osłabiony organizm po chorobie?

0
5/5 - (1)

Choroba potrafi w dużym stopniu osłabić ludzki organizm. Bardzo często zdarza się, że osoby wracające ze zwolnienia chorobowego do pracy nie do końca potrafią poradzić sobie z wykonywaniem codziennych obowiązków. Jesienna aura co roku niesie ze sobą gorączkę, katar i kaszel. Warto pamiętać, że zarówno przegrzanie, jak i wychłodzenie organizmu sprzyja rozwojowi infekcji. Rekonwalescencja po przebytej chorobie zwykle bywa znacznie trudniejszym zadaniem od samego wyleczenia przypadłości. Jak odpowiednio wzmocnić osłabiony organizm?

Wpływ choroby na organizm człowieka

Choroba to nic innego jak zaburzenie funkcjonowania narządów spowodowane chwilowym stanem zapalnym, zakażeniem wirusowym lub bakteryjnym. Aby zwalczyć dolegliwość, organizm uruchamia wiele mechanizmów obronnych, do których należy przede wszystkim gorączka. Podwyższona temperatura najczęściej prowadzi do zaburzenia smaku i braku apetytu. W tym czasie chory człowiek odmawia spożywania posiłków, a nawet traci na wadze. W konsekwencji tego następuje osłabienie, zwiększa się zapotrzebowanie organizmu na energię i białko, a reakcja zapalna hamuje absorpcję żelaz, aby bakterie i wirusy nie mogły otrzymywać tego ważnego składnika hemoglobiny. Warto zaznaczyć, że wpływa to bardzo niekorzystnie na zdrowie człowieka. Otóż niedobór żelaza przyczynia się do znikomej produkcji czerwonych krwinek, co może być przyczyną przewlekłego osłabienia, niedotlenienia i niedokrwienia. Należy pamiętać, aby wzmocnić organizm po chorobie, ponieważ wszystkie przypadłości infekcyjne niszczą układ odpornościowy.

Inne powody osłabienia organizmu

Osłabiony organizm jest nie tylko wynikiem przebytej choroby – przyczyn wyczerpania jest o wiele więcej. Może być to zarówno efekt przebycia antybiotykoterapii, jak i następstwo wynikające z prowadzenia niewłaściwego trybu życia. Źle zbilansowana dieta może w konsekwencji prowadzić do niedoboru składników odżywczych, a nadużywanie alkoholu, palenie papierosów, problemy ze snem oraz spożywanie kawy w dużych ilościach jest bardzo szkodliwe dla zdrowia człowieka. Do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebna jest również aktywność fizyczna. Brak ruchu oraz przewlekły stres przyczyniają się do osłabienia odporności i spadku energii.

Przeczytaj też:  47 ciekawych pomysłów jak wykorzystać cytrynę

Jak rozpoznać osłabienie organizmu?

Osłabienie organizmu po przebytej chorobie to stan, który może utrzymywać się nawet przez kilka tygodni. Walka z infekcją prowadzi do wyczerpania organizmu, dlatego warto w tym czasie porozmawiać z lekarzem i podjąć niezbędne działania, związane z rekonwalescencją. Należy również zwrócić szczególną uwagę na niektóre oznaki:

  • nawracające zapalenia – niska odporność organizmu po chorobie bardzo często powoduje ponowne pojawienie się objawów, wskazujących na nawrót dolegliwości,
  • skrajne zmęczenie – nawet niewielka aktywność fizyczna może prowadzić do utraty sił,
  • uczucie dyskomfortu – jest głównym objawem osłabienia organizmu, zwłaszcza na skutek gwałtownych różnic temperatur.

Zbawienny wpływ na wzmocnienie organizmu ma przede wszystkim odpowiednia dieta i zmiana trybu życia. Pełnowartościowe posiłki i solidny odpoczynek z pewnością pozytywnie wpłyną na zdrowie i układ odpornościowy człowieka w okresie rekonwalescencji. W ciągu dnia można udać się drzemkę lub relaksować się w towarzystwie ulubionej lektury. Nic tak nie działa na witalność, jak sen w przewietrzonym pokoju z odpowiednią temperaturą otoczenia (od 16 do 19 stopni Celsjusza). Nie ulega wątpliwości, że dotleniony organizm o wiele szybciej się regeneruje i hartuje, dlatego warto w tym czasie postawić na niedługie spacery.

Terapia tlenem – sposób na wzmocnienie organizmu

Wiele osób twierdzi, że utrzymanie prawidłowego stężenia tlenu w organizmie to banalne zadanie, ponieważ ten pierwiastek jest jednym z głównych składników powietrza. Nic bardziej mylnego. Koncentrator tlenu jest potrzebny ludziom, cierpiącym na przewlekłe choroby, związane z układem oddechowym oraz tym, którzy zmagają się z niewydolnością oddechową lub przebyły chorobę Covid-19.

Warto wiedzieć, że terapia tlenem jest nie tylko skuteczną metodą leczenia wielu chorób, lecz również pozytywnie wpływa na wygląd, kondycję fizyczną oraz wydolność organizmu. Czysty tlen, przenikający do czerwonych krwinek, niweluje infekcje i stany zapalne, a także działa korzystnie na wzmocnienie układu odpornościowego. Połączenie standardowego leczenia z terapią tlenową w dużym stopniu obniży koszty kuracji oraz przyspieszy powrót do zdrowia po przebytej chorobie. Kliknij tutaj i dowiedz się więcej!

Przeczytaj też:  Proste triki na piękne nogi!

Witaminy i żywienie po przebytej chorobie

Odpowiednia dieta, bogata w potrzebne witaminy i minerały, odgrywa istotną rolę w okresie rekonwalescencji. Sposób żywienia osoby powracającej do zdrowia powinien być odpowiednio dostosowany do zapotrzebowania organizmu. Oznacza to, że warto skupić się przede wszystkim na jakości, a nie ilości artykułów spożywczych. Aby dodatkowo nie obciążać układu pokarmowego, trzeba jeść 5 lekkich, wartościowych posiłków w ciągu dnia.

Nie jest tajemnicą, że kwasy omega są odpowiedzialne za układ immunologiczny człowieka. Odpowiednie ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych w dużym stopniu przyczyniają się do budowy odporności organizmu i chronią przed rozwojem niebezpiecznych chorób serca. Kwasy omega można znaleźć w tłustych rybach morskich, pestkach słonecznika oraz orzechach.

Witaminy i minerały zawarte w owocach i warzywach najlepiej się przyswajają i działają zbawiennie na układ odpornościowy. W związku z tym należy rozszerzyć dietę o witaminę A (jarmuż, szpinak, jajka, słodkie ziemniaki), witaminę B (orzechy, kasze, banany, nabiał) oraz witaminę C (cytryna, brokuł, grejpfrut, natka pietruszki). Do prawidłowego funkcjonowania mózgu potrzebne są proteiny i węglowodany. Dobrym źródłem pełnowartościowego białka są przetwory mleczne oraz produkty mięsne.

Pełnoziarniste produkty zbożowe, takie jak ryż brązowy, kasza gryczana itp. znakomicie wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego oraz poprawiają stan skóry. Chcąc wzmocnić układ odpornościowy, należy pamiętać również o odpowiednim nawodnieniu. Warto pić 2-3 litry płynów dziennie (soki, herbaty ziołowe, kompoty). Zawarta w napojach woda oczyszcza organizm z substancji toksycznych, a także przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania nerek i układu krążenia.

witaminy

Jak wzmocnić organizm po antybiotykoterapii?

Terapia antybiotykami niszczy zarówno drobnoustroje chorobotwórcze, jak i bakterie dobroczynne, zamieszkujące jelita. Dodatkowo te silne leki prowadzą do ubytku wielu cennych minerałów i witamin. Ich niedobór najczęściej prowadzi do pojawienia się nieprzyjemnych dolegliwości, takich jak biegunka, zaparcia lub mdłości. Organizm „wypłukany” z wartościowych mikroskładników jest bardziej podatny na rozwój patogenów, a nawet grzybów.

Przeczytaj też:  Jak Wzmocnić Odporność ?

Aby odpowiednio zadbać o układ immunologiczny, należy spożywać posiłki bogate w witaminę C, E, A i B. W okresie rekonwalescencji po antybiotykoterapii istotna jest również suplementacja – szczególnie kwasy omega, zawarte w tłustych rybach morskich.

Antybiotyki niszczą florę bakteryjną jelit, w związku z tym zarówno w trakcie, jak i po skończonej kuracji nie wolno o niej zapominać. Zazwyczaj lekarze na czas antybiotykoterapii przypisują preparaty probiotyczne, zawierające w składzie bakterie kwasu mlekowego. Naturalne probiotyki to między innymi kwaśne mleko, maślanka, kefiry oraz jogurty i kiszone ogórki czy kapusta.

Rekonwalescencja po grypie żołądkowej

Chcąc wzmocnić organizm po wirusowym zapaleniu przewodu pokarmowego (czyli potocznie zwanej grypie żołądkowej), należy stale uzupełniać płyny. Rotawirusy, odpowiedzialne za zakażenie, wywołują wymioty i silne rozwolnienie, trwające nawet 5 dni. W tym czasie organizm bardzo szybko się odwadnia, co prowadzi do rozległego osłabienia. Aby temu zapobiec, trzeba natychmiast reagować. Dieta chorego powinna być półpłynna, oparta na kleikach ryżowych, budyniach, rzadkich kisielach. Warto również spożywać w tym czasie gotowane warzywa oraz chude mięso drobiowe. Podobnie jak w przypadku antybiotykoterapii, po przebytej grypie żołądkowej należy wzmocnić organizm za pomocą wysokiej jakości naturalnych probiotyków, a także uzupełnić witaminy i minerały.

Podsumowanie

Wyleczenie wszelkich stanów zapalnych w dużym stopniu osłabia organizm. Niebezpieczne patogeny niszczą odporność i sprawiają, że człowiek czuje się osłabiony, rozdrażniony, a także dokucza mu rozległe zmęczenie. W aptece można znaleźć wiele preparatów, które korzystnie wpływają na regenerację układu immunologicznego. Warto jednak pamiętać, że najlepszą formą na odbudowanie odporności i wzmocnienie organizmu są naturalne produkty, zawierające witaminy i szczepy bakterii kwasu mlekowego. Odpowiednia dieta, odpoczynek i solidne dotlenienie w dużym stopniu wspierają całkowity powrót do zdrowia.