Zalety zdrowotne witaminy C

0
Oce艅 post

Nie ka偶dy zdaje sobie spraw臋, 偶e bez niej, organizm ludzki nie jest w stanie funkcjonowa膰 prawid艂owo. Witamina C jest niezwykle potrzebna, a jej przyjmowanie niesie za sob膮 mas臋 korzy艣ci. Jakich?聽

 

Witamina C, o kt贸rej m贸wimy, zwana tak偶e kwasem askorbinowym, jest cz臋sto niedocenionym sk艂adnikiem wp艂ywaj膮cym zbawiennie na nasz organizm.聽 Wspiera uk艂ad odporno艣ciowy nie tylko w czasie infekcji, ale zapobiega ich powstawaniu, chroni膮c kom贸rki przed uszkodzeniami i negatywnymi czynnikami zewn臋trznymi. Jej przyjmowanie znacznie zmniejsza cz臋stotliwo艣膰 wyst臋powania zapalenia p艂uc, a przy zachorowaniu 艂agodzi jego objawy. Pomaga w produkcji kolagenu sprawiaj膮c, 偶e nasze ko艣ci i naczynia krwiono艣ne s膮 mocne, a krew przep艂ywa przez nie prawid艂owo. Przyspiesza proces gojenia si臋 ran, z艂ama艅 i聽zmniejsza obfito艣膰 krwawienia. Osoby dotkni臋te hemofili膮 przyjmuj膮 leki w kt贸rych sk艂ad wchodzi witamina C, dzi臋ki czemu drobniejsze urazy i rany nie s膮 dla nich takim zagro偶eniem jak w przypadku choroby nieleczonej. Tak偶e przy wszelkich zatruciach, zar贸wno pokarmowych jak i chemicznych, podawany jest kwas askorbinowy w celu szybszego oczyszczenia si臋 organizmu i zniwelowaniu skutk贸w ubocznych zatrucia.

Witamina C w kosmetologii聽

Witamina C zapobiega tak偶e powstawaniu zask贸rnik贸w, dzi臋ki czemu mo偶emy cieszy膰 si臋 pi臋kn膮 i聽zdrow膮 cer膮. Nazywana jest nawet najwa偶niejszym antyoksydantem dla sk贸ry. W samej kosmetologii i dermatologii jej sk艂adnik jest bardzo cenny. Dodaje si臋 j膮 do krem贸w i kwas贸w, hamuj膮cych proces starzenia, pomaga usun膮膰 przebarwienia sk贸rne, a tak偶e wspomaga walk臋 z tr膮dzikiem i rumieniem. Wyr贸wnuje koloryt tkanek, nawil偶a je i chroni przed promieniami UV, nadaj膮c cerze 艣wie偶y i zdrowy wygl膮d.

maseczka z witamin膮 C

Wp艂yw witaminy C na uk艂ad nerwowy

Ale to nie wszystko. Kwas askorbinowy ma istotny wp艂yw na funkcjonowanie naszego m贸zgu, co skutkuje lepsz膮 pami臋ci膮 i koncentracj膮, gdy偶 z jej udzia艂em dojrzewaj膮 neurony m贸zgowe. Szczeg贸lnie jest to wa偶ne dla senior贸w, kt贸rzy wraz z wiekiem maj膮 coraz wi臋ksze problemy z zapami臋tywaniem, a ponadto zmniejsza ryzyko wyst膮pienia u nich choroby Alzheimera, Parkinsona, stwardnienia rozsianego i mia偶d偶ycy. Dzi臋ki niej, rozwijaj膮 si臋 nowe naczynia krwiono艣ne w m贸zgu i bierze ona udzia艂 w przekazywaniu sygna艂贸w przez uk艂ad nerwowy.

Przeczytaj te偶:  Naturalne sposoby ochrony sk贸ry przed s艂o艅cem

Osoby z depresj膮 i z艂ym samopoczuciem psychicznym, powinny uzupe艂ni膰 rezerwy witaminy C, a ich stan znacznie si臋 poprawi, gdy偶 nie tylko oddzia艂uje bezpo艣rednio na przekszta艂canie hormon贸w i negatywnych zwi膮zk贸w chemicznych, ale te偶 zwi臋ksza skuteczno艣膰 lek贸w antydepresyjnych. Dzisiejszy styl 偶ycia powoduje, 偶e cz艂owiek jest bardziej os艂abiony i zm臋czony, pracuj膮c w du偶ych korporacjach lub na stanowiskach kierowniczych. Szybkie tempo, kr贸tki sen i nieregularne spo偶ywanie posi艂k贸w oddzia艂uje bardzo negatywnie na nasz膮 codzienn膮 egzystencj臋. Udowodniono jednak, 偶e osoby przyjmuj膮ce witamin臋 C, mia艂y zdecydowanie wi臋cej energii i szybciej si臋 regenerowa艂y w聽stanach przewlek艂ego zm臋czenia.

Witamina C w chorobach nowotworowych

Nieoceniona jest tak偶e przy chorobach przewlek艂ych oraz ci臋偶kich do wyleczenia. Wieloletnie badania i raporty wykaza艂y, 偶e nie tylko chroni przed zachorowaniem na raka 偶o艂膮dka, ale tak偶e wspomaga walk臋 z rakiem trzustki, piersi i 艂agodzi objawy nowotworu, a聽nawet skutki chemioterapii takie jak nudno艣ci czy b贸l. Osoby przyjmuj膮ce regularnie witamin臋 C, s膮 w grupie mniejszego ryzyka zachorowalno艣ci na raka jelita i prze艂yku, a聽pacjenci, kt贸rym do偶ylnie podawano wlewy z witaminy C, zdecydowanie lepiej rokowali w聽walce z t膮 chorob膮.

Witamina C, a dieta

Osoby zmagaj膮ce si臋 z oty艂o艣ci膮 b膮d藕 b臋d膮ce na diecie bez odpowiedniej suplementacji kwasu askorbinowego nie osi膮gn膮 swojego celu. Dlaczego? Bo zapobiega przyrostowi masy cia艂a, a ponadto przy odpowiednim st臋偶eniu we krwi, pomaga spali膰 a偶 o 30% wi臋cej tkanki t艂uszczowej.聽 Dzi臋ki niemu, jednostki cierpi膮ce z powodu cukrzycy typu 2 mog膮 lepiej funkcjonowa膰, gdy偶 hamuje produkcj臋 samego kortyzolu, kt贸ry zwi臋ksza ilo艣膰 cukru we krwi.聽 Osoby z anemi膮, maj膮 zalecane przyjmowanie du偶ych dawek witaminy C, gdy偶 pomaga ona w przyswajaniu 偶elaza i magnezu, kt贸rych organizm anemika nie ch艂onie prawid艂owo.

Cho膰 najwi臋cej witaminy C znajduje si臋 w mi臋sie, nabiale i rybach, jej prawdziwe pok艂ady niew膮tpliwie mo偶emy te偶 spotka膰 w owocach i warzywach. Odpowiednia dieta, 艂膮cz膮ca w sobie poszczeg贸lne sk艂adniki mo偶e zdzia艂a膰 cuda. W owocach i warzywach najwi臋cej witaminy C znajduje si臋 w owocach dzikiej r贸偶y i czarnej porzeczce, du偶e ilo艣ci wyst臋puj膮 tak偶e w truskawkach, kiwi, grejpfrutach, cytrynie, pomara艅czy, jab艂kach, malinach i innych.

Przeczytaj te偶:  47 ciekawych pomys艂贸w jak wykorzysta膰 cytryn臋

艢wie偶e owoce i warzywa to podstawa prawid艂owo prowadzonej diety. Problemem mo偶e okaza膰 si臋 jednak pora roku, bo o ile latem tego rodzaju po偶ywienia z pewno艣ci膮 nam nie zabraknie, to zim膮 dost臋p do niego mo偶e by膰 znacznie ograniczony. Ratunkiem s膮 dla nas w贸wczas mro偶one owoce i warzywa. Bardzo wa偶ne jednak, by zadba膰 o ich wysok膮 jako艣膰, szczeg贸艂y mo偶esz sprawdzi膰 tutaj: https://www.poltino.pl/pl/pdt/cty/owoce.

dieta

W niniejszym artykule wymieniono tylko nieliczne zalety przyjmowania kwasu askorbinowego. Warto jednak pami臋ta膰, 偶e nasze organizmy nie produkuj膮 tej jak偶e cennej witaminy. Musimy j膮 dostarczy膰 z zewn膮trz. Co ciekawe, jest to jedna z bezpieczniejszych witamin do przyswajania, bo bardzo ci臋偶ko j膮 przedawkowa膰. Nadmiar jest usuwany z聽organizmu, a zapotrzebowanie na ni膮, w przypadku doros艂ego cz艂owieka, jest do艣膰 du偶e. Jej zapasy znajdziemy w popularnych i 艂atwo dost臋pnych warzywach i owocach np.w聽papryce czerwonej, dzikiej r贸偶y, kapu艣cie, cebuli, natce pietruszki i broku艂ach.

Widz膮c w ilu dziedzinach naszego 偶ycia i zdrowia ma zastosowanie witamina C, powinni艣my j膮 suplementowa膰 regularnie, zgodnie z indywidualnym zapotrzebowaniem naszego organizmu. Pomo偶e ona nam utrzyma膰 nie tylko dobre zdrowie, ale ju偶 dzi艣 b臋dzie mia艂a ona wp艂yw na jego przysz艂y stan.