Problemy z zasypianiem to już niemal choroba cywilizacyjna XXI wieku. Jesteśmy nerwowi, zestresowani, obciążeni dużą ilością obowiązków, a to wszystko przekłada się na wieczorne kotłowanie myśli i w efekcie problem ze snem.

Kiedy jesteśmy nie wyspane, nie tylko ciężej nam się skupić, ale też wyglądamy gorzej. Ciemne kręgi pod oczami i szara cera nie dodają nam uroku.
Warto zatem poświęcić chwilę i spróbować sposobów na lepszy sen. Kiedy jesteśmy wyspany mamy lepszy humor, więcej energii, rzadziej chorujemy i jesteśmy pozytywniej nastawieni do świata. Noc pozwala nam naładować akumulatory na cały następny dzień.

Nasz organizm najczęściej potrzebuje 7-8 godzin snu, aby mózg w pełni funkcjonował. Nie wyspanie może powodować problemy z pamięcią, koncentracją, a nawet z racjonalnym podejmowaniem decyzji!

Jak się wysypiać? Poznaj moje ulubione sposoby na bezsenność

1. Aktywność
Nasze mamy nie bez przyczyny powtarzały, że „jak się wymęczy to będzie lepiej spał”.
Aktywność fizyczna jest bardzo ważna, ale to nie znaczy, że mamy się forsować przed snem. Warto w ciągu dnia pójść na siłownię, lub fitness. Jeździsz tylko samochodem? Zaparkuj kawałek dalej i podejdź. Zrób sobie dłuższy spacer z psiakiem. Wieczorny spacer trochę nas zmęczy, ale i oczyści umysł po stresach całego dnia.
Pamiętaj o tym, aby wyczerpujące ćwiczenia kończyć najpóźniej na 3-4 godziny przed snem.

2. Odprężenie
Po ciężkim dniu, ledwo stoisz na nogach. Marzysz już tylko o tym, aby się położyć, ale sen nie przychodzi, ciągle słyszeć kłótnie swoich sąsiadów, a za oknami słychać samochody?
Zaopatrz się w kilka płyt, lub mp3 z muzyką relaksacyjną. Wbrew pozorom to nie musi być bardzo spokojna muzyka, ponieważ znajdziemy w sklepach taką różnorodność gatunków i brzmień, że każdy znajdzie coś dla siebie. Skup się tylko na tym co słyszysz w słuchawkach, a żadne inne dźwięki nie będą Cię rozpraszać

3. Otoczenie
Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na wieczorne zasypianie jest wystrój naszej sypialni. Osoby, które mają w niej telewizor i przed snem oglądają różne programy, lub grają na konsoli mają większe problemy z zasypianiem, niż ci, którzy zrezygnowali z elektroniki na rzecz spokoju.
W pokoju powinno być całkiem ciemno, dlatego sprawdzą się grube, nie prześwitujące rolety. Posiadanie małej lampki o delikatnym świetle jest podstawą. Czasem w nocy się przebudzimy i musimy pójść np. do toalety. Zapalanie za każdym razem ostrego światła skutecznie wybije nas z nocnego rytmu.
Sypialnia powinna być miejscem tylko do spania, a nie biurem, czy kawiarnią. Postaraj się pracować w innym pomieszczeniu.
Zadbaj, aby w sypialni nie było ani za ciepło, ani za gorąco. Jeśli wiesz, że wrócisz po całym dniu upałów to zostaw zamknięte okno i zasunięte rolety.

4. Posiłki
Tak samo jak nie powinnaś kłaść się z pełnym żołądkiem, tak nie możesz chodzić spać głodna. Nieprawdą jest, że ostatni posiłek musimy zjeść przed 19. Ostatni posiłek powinnyśmy zjeść do dwóch godzin przed snem. Czyli jak najczęściej chodzisz spać o północy to nie podjadaj już po 22.
Nie polecam picia na noc kawy, coli czy herbaty. Kofeina i teina w nich zawarta może wywołać efekt odwrotny i zamiast uspokoić to pobudzi.
Polecane jest ciepłe mleko, lub kakao.
Zbawienny wpływ mają herbatki ziołowe do zaparzania przed snem. Sprawdzą się rumianek, ziele męczennicy, kozłek lekarski.

5. Używki
Alkohol wbrew pozorom wcale nie ułatwia zasypiania, badania wykazały, że zaburza rytm snu i rano wcale nie czujemy się wyspani.
Problemy ze snem może powodować również nadmierne spożycie kawy w ciągu dnia. Spróbuj ograniczyć picie kawy, być może tutaj tkwi problem.

6. Kąpiel
Ciepła, rozgrzewająca kąpiel przed snem działa nie tylko na ciało, ale i na umysł.
Jeśli dodamy do tego pachnący płyn do kąpieli i kilka zapalonych świec to relaks gwarantowany. Ulubiona spokojna muzyka pozwoli się dodatkowo wyciszyć. Obowiązkowo – zamknij drzwi na klucz!
Ochłoń po całym dniu, nie wymagaj od swojego organizmu, aby po całym dniu na pełnym obrotach w kilka chwil przestawił się na sen. Zjedz coś, poczytaj dobrą książkę, zrób sobie maseczkę. Olejek eteryczny z lawendy dodany do kąpieli uspokaja i pozwala szybciej zasnąć.

7. Piżamka
Nie ma nic przyjemniejszego od mięciutkiego szlafroka i papci z barankiem. Pamiętaj o odpowiedniej piżamie! Jeśli nie zadbany o nasz nocy ubiór, może się okazać, że bluzka będzie nas gryzła, a spodnie będą nie wygodne. Na zimę polecamy flanelowe komplety, które dodatkowo ogrzeją, a na lato zestawy z satyny, lub czystej bawełny.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ